.

.

wtorek, 29 września 2015

Ciasto drożdżowe ze śliwkami i z kruszonką wg Aleex


Nie do wiary, że mija już miesiąc od początku roku szkolnego. Czas mknie jak szalony i nie zanosi się na to, żeby zwolnił. W pracy nieustająca bieganina, po południu stosy papierów do przerzucenia, które zabieram do domu. W tej codziennej gonitwie czasami udaje mi się znaleźć chwilę na czytanie. Ostatnio znów sięgnęłam po „Mistrza i Małgorzatę” M. Bułhakowa. Ta książka jest dla mnie magiczna. Ma w sobie nieodparty urok i jakąś tajemnicę, którą na nowo odkrywam za każdym razem. Uwielbiam takie wielowymiarowe dzieła, które można odczytywać inaczej przy ponownej lekturze. Każda strona jest fascynująca i budzi podziw dla geniuszu autora. A u Bułhakowa ten talent jest niezaprzeczalny. Czytając wielkie dzieła, zawsze czuję żal, że z każdą przewracaną stroną zbliżam się do zakończenia. A gdy skończę czytać, doświadczam pewnego niedosytu, który jest dla mnie sygnałem, że do tej pozycji na pewno kiedyś wrócę. Tak jest za każdym razem, gdy kończę czytać „Mistrza i Małgorzatę”. Wiem, że wrócę do tej książki ponownie. I zawsze wracam.
Koniec września to także Dzień Chłopaka. Wprawdzie tego święta nie obchodzę uroczyście i szumnie, ale zawsze o nim pamiętam. Dla swoich klasowych chłopców już kupiłam kilka drobiazgów, a dla moich domowych łasuchów upiekłam pyszne ciasto drożdżowe ze śliwkami, inspirowane przepisem Dorotus. Ciasto udało się znakomicie – jest puszyste, mięciutkie, z soczystymi śliwkami i chrupiącą kruszonką. Koniecznie je wypróbujcie. Polecam.

Składniki:

Rozczyn:
• 4 łyżeczki suchych drożdży (16 g) lub 32 g drożdży świeżych
• 1/2 szklanki letniego mleka
• 1/2 szklanki mąki pszennej
• 1/4 łyżeczki cukru

Na ciasto:
• 1/2 szklanki letniego mleka
• 1/2 szklanki drobnego cukru
• 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
• otarta skórka z połowy cytryny
• szczypta soli
• 70 g rozpuszczonego masła
• 1 jajko
• 1 żółtko
• 3 szklanki mąki pszennej
• około 1 kilograma śliwek węgierek

Na kruszonkę:
• 90 g mąki pszennej
• 50 g cukru
• cukier waniliowy - 16 g
• 60 g roztopionego masła
• płatki migdałowe

Sposób przygotowania:

1. Przygotować rozczyn. Do misy wlać mleko, dodać drożdże, mąkę, cukier i wymieszać. Przykryć i zostawić do podwojenia objętości. W razie wątpliwości – patrz: Porady Aleex.
2. Gdy rozczyn będzie gotowy, dodać pozostałe składniki ciasta i dokładnie wyrobić. Ciasto powinno być miękkie i elastyczne.



3. Gotowe ciasto drożdżowe przykryć i pozostawić do wyrośnięcia na około godzinę czasu, aż podwoi objętość.



4. W tym czasie przygotować kruszonkę. Mąkę wymieszać z cukrem i cukrem waniliowym, wlać gorące i roztopione masło. Dobrze połączyć i zrobić kruszonkę.


5. Dużą blachę o wymiarach 37 x 30 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Wyłożyć na nią wyrośnięte ciasto.


6. Ułożyć połówki śliwek stroną rozciętą do góry, posypać kruszonką, płatkami migdałowymi i odstawić ponownie do wyrośnięcia na pół godziny.



7. Ciasto piec w temperaturze 180°C przez około 50 minut, aż kruszonka lekko się zarumieni, do tzw. suchego patyczka.


8. Przed podaniem można posypać cukrem pudrem.
9. Podawać z kawą lub herbatą.

Smacznego.

6 komentarzy:

  1. Ależ puszyste!
    Twoi chłopcy musieli być zachwyceni :)
    "Mistrza i Małgorzatę" też uwielbiam, fascynuje mnie ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmmm... aż ślinka leci! Koniecznie trzeba bedzie zrobić! Pytanie - czy ciasto drożdzowe mozna wyrabiać mikserem, jeśli tak, to jakie załozyć "kręcioły"?
    Coś mi się nie bardzo chce miesić łapą...
    Pozdrawiam niezmiennie ciepło.
    Ula

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wyrabiałam mikserem, ale ja mam mikser planetarny, więc bez problemu sobie poradził. Zawsze zakładam mieszadła hakowe. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  3. mmm wygląda pysznie, i ze śliwkami na dodatek :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale pyszności, ja czasami zamiast ze śliwkami robię z wiśniami, takimi z naleweczki wiśniowej ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pyszne ciasto 😍 i super przepis

    OdpowiedzUsuń